Lean manager w ochronie zdrowia

„Transformacja schematu myślenia o zarządzaniu w ochronie zdrowia – Lean Healthcare”
Pierwsze w Polsce studia podyplomowe, które są ukierunkowane na skuteczne łączenie klinicznych systemów zarządzania jakością ze strategią Lean Healthcare, której fundamentem jest ustawiczne zwiększanie efektywności procesów w placówkach medycznych.
Uczestnicy studiów zapoznają się z kompleksową metodyką integracji posiadanych systemów zarządzania z polityką i narzędziami Lean Healthcare. Skuteczne połączenie tych dwóch systemów w efekcie prowadzi do optymalizacji procesów klinicznych, zarządczych i wspierających – równocześnie równoważąc wysoki poziom bezpieczeństwa pacjentów ze zwiększaniem efektywności działania placówek medycznych.
Zajęcia prowadzone są przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu i wdrażaniu „szczupłych” systemów zarządzania, ukierunkowanych na budowanie trwałych struktur zapewniających ustawiczny wzrost efektywności systemów zarządzania. Prezentowana podczas studiów metodyka Lean Healthcare jest autorskim programem naszych wykładowców, wypracowanym na bazie dotychczasowych doświadczeń zdobytych podczas prowadzenie licznych projektów poprawy efektywności systemów zarządzania.
ADRESACI
Specjaliści ds. zarządzania jakością, Pełnomocnicy ds. zarządzania jakością, specjaliści ds. ciągłego doskonalenia, specjaliści ds. doskonałości operacyjnej, Lean Managerowie, Kierownicy ds. ciągłego doskonalenia, Kierownicy ds. doskonałości operacyjnej, Kierownicy Operacyjni w Jednostkach Medycznych, Dyrektorzy Operacyjni w Jednostkach Medycznych, Kierownicy Zespołów Zarządzania Jakością, Dyrektorzy Działów Zarządzania Jakością, Dyrektorzy i Kierownicy Działów, Przewodniczący Komitetów i Zespołów funkcjonujących w szpitalach i przychodniach, Dyrektorzy Szpitali i Przychodni oraz ich Zastępcy, jak również Prezesi Zarządu i Członkowie Zarządu kierujący szpitalami i/lub przychodniami, a także Przewodniczący i Członkowie Rad Nadzorczych lub Rad Społecznych w podmiotach leczniczych. Studia skierowane są również do: lekarzy i pracowników szpitali oraz przychodni, którzy uczestniczą w prowadzonych projektach poprawy jakości, analizach zdarzeń niepożądanych oraz pracach komitetów i zespołów ukierunkowanych na doskonalenie funkcjonowania szpitala oraz przychodni w kontekście zwiększania bezpieczeństwa opieki nad pacjentami i efektywności funkcjonowania procesów systemu zarządzania.
OPIS STUDIÓW
Program studiów został opracowany tak, aby podróż przez tzw. „szczupłe” metody zarządzania wciągała w praktyczny wymiar metodologii Lean Healthcare. Drogę do kompleksowego doskonalenia placówek medycznych zaczynamy od analizy struktur organizacyjnych i systemowych w celu określenia optymalnego układu strukturalnego systemu zarządzania. Integrując strukturę organizacyjną z procesami systemu zarządzania, przechodzimy w kolejnym kroku do budowania zintegrowanej strategii rozwoju placówki medycznej wykorzystując do tego celu metodykę Hoshin Kanri. Uczymy naszych słuchaczy opracowywać strategiczne karty projektów poprawy jakości wykorzystując raporty A3, w których „opowiedziana jest” konkretna historia – jak zamierzamy osiągnąć nasze cele strategiczne ukierunkowane na zwiększanie bezpieczeństwa pacjentów i efektywność procesów sterujących funkcjonowaniem placówki medycznej. Równocześnie wspólnie parametryzujemy i integrujemy naszą strategię z procesami systemu zarządzania, wykorzystując do tego kompleksowy system pomiaru założeń strategicznych.
Skuteczna zmiana w kierunku Lean Healthcare wymaga od liderów stosowania równocześnie „miękkich” i „twardych” kompetencji. W związku z tym w trakcie naszych studiów w praktyczny sposób budujemy „obie nogi” skutecznego Lean Managera. Zaczynamy od narzędzi wykorzystywanych do rozwiązywania problemów opierając się na czterech typach problemów ukierunkowanych na: usuwanie skutków wykrytych problemów, eliminowanie odchylenia od standardu, osiągania nowego stanu docelowego, wprowadzania innowacji. Po identyfikacji przyczyn problemów lub ograniczeń w rozwoju procesów zapoznajemy się metodyką i narzędziami design thinking, aby skutecznie kreować rozwiązania skoncentrowane na eliminacji barier hamujących zwiększanie efektywności naszych procesów klinicznych, organizacyjnych i wspomagających. W kolejnym kroku uczymy naszych studentów identyfikować i zarządzać ryzykami, które mogą przeszkodzić lub pomóc nam we wprowadzaniu skutecznych zmian. W celu skutecznej realizacji naszych przedsięwzięć uczymy się wykorzystywać techniki facylitacyjne do efektywnego moderowania spotkań i warsztatów, które wspomagają angażowanie uczestników do kreowania rozwiązań i podejmowania decyzji. Uzyskana wiedza pozwala nam na kompleksowe podejście do zarządzania zmianą, której „dźwignią” do sukcesu jest komunikacja bez przemocy (NVC).
Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka. Podczas naszych studiów wspólnie ze słuchaczami przeprowadzamy dwa projekty ukierunkowane na optymalizację procesów. Pierwszy z nich odnosi się do doskonalenia strumienia wartości wybranego procesu (end to end), podczas którego studenci opracowują mapę stanu obecnego i mapę stanu przyszłego procesu, a następnie dokonują transformacji procesu w ramach prowadzonego projektu poprawy efektywności. Drugi projekt odnosi się do uzyskania konkretnego efektu w krótkim czasie koncentrując się do doskonalenia wybranych działań w procesie wg metodyki Quick Kaizen. W trakcie pracy projektowej studenci poznają narzędzia, które mogą wykorzystać w ramach prowadzonych projektów poprawy jakości, tj. m.in. 5S, KAIZEN, SMED, Raport A3. Istotnym elementem skutecznej transformacji jest standaryzacja docelowych procesów (działań) oraz umiejętność rozwoju kompetencji pracowników, tak aby skutecznie wspierali przeprowadzaną zmianę. W kolejnym kroku działań projektowych, uczymy jak skutecznie włączać pracowników w proces zmiany oraz standaryzować procesy wg metodyki TWI. Słuchacze studiów wykorzystując arkusz metod pracy oraz kartę pracy standaryzowanej wdrażają procesy o wyższym potencjalne efektywności.
Podstawową umiejętnością Lean Managera jest przekazywanie wiedzy kadrze zarządzającej i pracownikom placówek medycznych, dlatego też podczas naszych studiów uwzględniliśmy budowanie kompetencji trenera wewnętrznego. W ramach tego modułu studiów wspólnie ze studentami projektujemy szkolenie, jasno określając jego cel, metody i narzędzia jakie zostaną zastosowane z uwzględnieniem percepcji docelowych słuchaczy studiów. W kolejnym kroku uczymy jak zarządzać dynamiką grupy, rozwiązywać problemy występujące podczas szkolenia i skutecznie postępować w trudnych sytuacjach. Szczególną uwagę zwracamy na techniki efektywnej komunikacji i skutecznej prezentacji treści podczas prowadzonego szkolenia. Wiedza uzyskana podczas tego modułu studiów jest wykorzystywana przez słuchaczy podczas prezentowania wyników projektów poprawy jakości i efektywności procesów.
Słuchacze przystąpią do dwóch egzaminów semestralnych (testy jednokrotnego wyboru) na zakończenie pierwszego i drugiego semestru. Studia zakończą się egzaminem końcowym w ramach którego studenci będą mieli za zadanie zaprezentować wyniki przeprowadzonego: projektu transformacji strumienia wartości procesu ze stanu obecnego do stanu przyszłego i projektu poprawy jakości wg metodyki Quick Kaizen. Pozytywny wynik testów oraz obrona projektów będą podstawą do wydania certyfikatów potwierdzających przeprowadzenie: projektu transformacji strumienia wartości procesu ze stanu obecnego do stanu przyszłego; projektu poprawy jakości wg metodyki Quick Kaizen; Lean Manager w ochronie zdrowia.
CEL EDUKACYJNY
Transformacja schematu myślenia o zarządzaniu w ochronie zdrowia poprzez zmianę percepcji w kontekście optymalizacji procesów klinicznych, zarządczych i wspierających. Zapewnienie kompleksowej wiedzy z zakresu projektowania i wdrażania Lean Healthcare w placówkach medycznych. Słuchacze, po ukończeniu studiów, nabędą kompetencje z zakresu zarządzania i dynamicznego doskonalenia systemu zarządzania ukierunkowanego na zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów i efektywności funkcjonowania procesów w placówkach medycznych.
ŚWIADECTWO I CERTYFIKATY
1. Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych „Lean Manager w ochronie zdrowia” wystawione przez Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
2. Certyfikat potwierdzający przeprowadzenie „Projektu transformacji strumienia wartości procesu ze stanu obecnego do stanu przyszłego” wystawiony przez IMPACTIS
3. Certyfikat potwierdzający przeprowadzenie „Projektu poprawy jakości wg metodyki Quick Kaizen” wystawiony przez IMPACTIS
4. Certyfikat potwierdzający uzyskanie kompetencji na poziomie „Lean Manager w ochronie zdrowia” wystawiony przez IMPACTIS
KOSZT STUDIÓW W SZCZEGÓŁACH
1. Koszt całkowity: 9 900,00 zł – zniżka dla absolwentów UAFM: 8 415,00 zł
2. Liczba dni szkoleniowych: 24
3. Liczba godzin: 24 dni x 8 godzin = 192 godziny
4. Koszt studiów na godzinę to 51,56 zł
PORÓWNANIE KOSZTÓW Z INNYMI PROGRAMAMI:
1. Six Sigma Black Belt
• przeciętny koszt: ok. 12 000 – 15 000 zł za 100-150 godzin.
• koszt na godzinę: 120 zł – 150 zł.
2. Lean Black Belt
• przeciętny koszt: ok. 10 000 – 14 000 zł za 100-150 godzin.
• koszt na godzinę: 100 zł – 140 zł.
3. Lean Ekspert
• przeciętny koszt: ok. 9 000 – 12 000 zł za 100-150 godzin.
• koszt na godzinę: 90 zł – 120 zł.
DLACZEGO WARTO
1. Kompleksowe przygotowanie do roli Lean Managera w ochronie zdrowia, co pozwala na wdrożenie efektywnych systemów zarządzania w szpitalach, przychodniach oraz innych instytucjach medycznych – publicznych i prywatnych.
2. Zajęcia prowadzone przez doświadczonych praktyków biznesowych.
3. Praktyczna wiedza oparta na rzeczywistych wyzwaniach w ochrony zdrowia w Polsce, pozwalająca na realne poprawienie jakości usług medycznych, zwiększenie bezpieczeństwa pacjenta, redukcję kosztów i poprawę efektywności.
4. Zniżka dla absolwentów Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego
PROGRAM STUDIÓW
1. 5 zasad Lean Healthcare – transformacja schematu myślenia o zarządzaniu w ochronie zdrowia.
2. Projektowanie struktury procesowej szpitala / przychodni oraz wskaźników dla procesów klinicznych i wspomagających.
3. Projektowanie strategii doskonalenia procesów klinicznych z wykorzystaniem metodyki Hoshin Kanri.
4. Opracowanie mapy projektów poprawy jakości oraz karty projektu poprawy jakości z wykorzystaniem raportu A3.
5. Komunikacja bez przemocy (NVC) – skuteczna komunikacja. Warsztat z komunikacji bez przemocy.
6. Zarządzanie zmianą w trakcie prowadzenia transformacji procesów systemu zarządzania. Warsztat z zarządzania zmianą w procesach.
7. Doskonalenie umiejętności pracy z grupą projektową poprzez zastosowanie technik facyliltacyjnych.
8. Techniki facylitacyjne w praktyce.
9. Cztery typy problemów i sposoby ich rozwiązywania – kompleksowe podejście do rozwiązywania problemów w szpitalu / przychodni.
10. Narzędzia do analizy przyczyn źródłowych zdarzeń niepożądanych i problemów wpływających na bezpieczeństwo pacjentów.
11. Narzędzia kreatywnego myślenia – warsztat design thinking.
12. Zarządzanie ryzykiem w procesach klinicznych i projektowanie działań zaradczych oraz wspierających. Warsztat z oceny ryzyka.
13. Mapowanie strumienia wartości usługi medycznej – zwiększanie efektywności funkcjonowania szpitala / przychodni.
14. Projektowanie strumienia wartości – analiza stanu obecnego i projektowanie stanu przyszłego usługi medycznej.
15. Narzędzia do doskonalenia procesów klinicznych (5S, KAIZEN, SMED, Raport A3).
16. Opracowanie i wdrożenie projektu poprawy jakości wg metodyki Quick Kaizen.
17. TWI – program rozwoju umiejętności przełożonych i pracowników.
18. Projektowanie i wdrażanie arkusza metod pracy oraz karty pracy standaryzowanej.
19. Projektowanie i prowadzenie szkoleń wewnętrznych – kompetencje trenera wewnętrznego.
20. Projektowanie szkolenia wewnętrznego – opracowanie programu i materiałów szkoleniowych.
MAPA PRZEPŁYWU WIEDZY NA STUDIACH PODYPLOMOWYCH

WYKŁADOWCY

Certyfikowany Lean Expert Black Belt, Executive Coach, Facylitator, Six Sigma Black Belt, Trainer of Business. Doświadczenie zawodowe zdobywał pełniąc przez 21 lat funkcje Pełnomocnika ds. rozwoju systemu zarządzania, Menadżera ds. ryzyka, Pełnomocnika ds. zarządzania jakością oraz Audytora wewnętrznego systemów zarządzania w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Grupie Scanmed S.A, Polskiej Grupie Medycznej, Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego SP ZOZ w Krakowie, 5 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ w Krakowie.
Prowadził projekty wdrożeniowe i doskonalące systemy zarządzania jakością, integracje systemów w grupach kapitałowych oraz audyty wewnętrzne. Współpracując z ponad 100 firmami, przeprowadził ponad 12 000 godzin konsultacji.
Od 18 lat związany z DEKRA Certification, gdzie przeprowadził kilkaset audytów. Jest Certyfikowanym Trenerem FRIS®, wspierającym zespoły projektowe w efektywnym realizowaniu celów. Prowadzi szkolenia dla Pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością, Audytorów Wiodących i Wewnętrznych, Menadżerów ds. ryzyka i kadry zarządzającej w zakresie projektowania efektywnych strategii.
Wykładowca akademicki, współpracował m.in. z takimi uczelniami, jak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie i Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie. Obecnie pełni funkcję Kierownika merytorycznego dwóch kierunków studiów podyplomowych na Uniwersytecie Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie.
Pełni również funkcję Przewodniczącego Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 324 ds. Zarządzania w Organizacjach Ochrony Zdrowia oraz jest członkiem Rady Sektorowej w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Rozwija własną firmę, specjalizującą się w budowaniu efektywnych systemów zarządzania opartych na transparentnych zasadach i pozytywnej kulturze organizacyjnej.

Doświadczony Lean Manager i certyfikowany Six Sigma Black Belt z 15-letnim doświadczeniem w firmach produkcyjnych i usługowych.
Specjalizuje się w optymalizacji procesów, prowadzeniu projektów oszczędnościowych oraz wdrażaniu systemów ciągłego doskonalenia takich jak Kaizen Teian. Jako trener i konsultant, przeprowadził ponad 1500 godzin szkoleń i warsztatów. W swojej karierze pełnił kluczowe role obszarze Lean. W Affidea Polska, między innymi, wspólnie z Zespołem ustandaryzował protokoły badań MR we wszystkich placówkach w kraju oraz wdrożył zarządzanie wizualne w obszarze operacyjnym.
Od 2017 roku wykłada na Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, prowadząc zajęcia z filozofii Kaizen i Lean Manufacturing. Jest uznanym ekspertem w zakresie doskonalenia procesów i liderem zmian organizacyjnych na różnych szczeblach hierarchii. Absolwent Szkoły Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii, Trener Porozumienia Bez Przemocy (Non Violent Communication NVC).
Wywiady z Pawłem:
https://abk.pl/przewodnik/rozmowa-z-absolwentem-kokorczak https://leanactionplan.pl/kaizen-system-sugestii-wedlug_black_belta https://www.youtube.com/watch?v=kJgXtj4kKsg https://www.youtube.com/watch?v=H66e-Zk8ALo https://www.youtube.com/watch?v=KeXbBN8JAsk

Ekonomista z międzynarodowym wykształceniem, zdobytym m.in. w Hertie School of Governance w Berlinie oraz na Uniwersytecie Georgetown w Waszyngtonie. Przez ostatnie 15 lat realizował liczne projekty szkoleniowe, warsztatowe i konferencyjne, koncentrując się na innowacjach biznesowych i społecznych.
Specjalizuje się w prowadzeniu procesów innowacyjnych, w których wykorzystuje wiedzę o kliencie, aby ulepszać produkty, usługi i procesy wewnętrzne. Jego praca opiera się na metodologii Design Thinking, którą z pasją propaguje.
Współpracował z wieloma znanymi klientami biznesowymi, takimi jak Comarch, Motorola Solutions, PwC Polska, HSBC, czy ERGO Design, a także z instytucjami publicznymi, m.in. Ministerstwem Rozwoju, Komisją Europejską i Uniwersytetem Jagiellońskim.

Ekspert w dziedzinie Lean Management i autor międzynarodowych publikacji, takich jak książka Standardized Work with TWI. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, gdzie zdobył tytuł doktora nauk technicznych, specjalizuje się w standaryzacji procesów i poprawie efektywności w przedsiębiorstwach.
Od listopada 2024 roku pracuje jako adiunkt na Politechnice Wrocławskiej na Wydziale Zarządzania. W latach 2016–2024 pełnił rolę globalnego trenera programu Training Within Industry, zarządzając wdrożeniem standaryzacji pracy w ponad 60 fabrykach na całym świecie.
Od ponad 17 lat wdraża innowacyjne metody zarządzania, w tym program Training Within Industry (TWI), który adaptował w ponad 150 firmach. Założyciel Leantrix – firmy konsultingowej z zakresu Lean Management – oraz autor licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych. Pełnił rolę lidera w projektach globalnych, takich jak Building a Talented Organization.
Współorganizuje jedną z największych konferencji o tematyce Lean w Polsce, która obejmuje również zagadnienia związane ze służbą zdrowia. Prowadzi zajęcia z Lean Management na Wyższej Szkole Bankowej, dzieląc się swoją wiedzą z kolejnymi pokoleniami specjalistów.

Certyfikowana facylitatorka, trenerka i coachka, a także założycielka Fundacji Huba, która wspiera rozwój strategiczny organizacji. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, łączy doświadczenie w zarządzaniu z pasją do kultury i sztuki.
Współpracowała z najbardziej prestiżowymi instytucjami kultury na świecie, m.in. Hamburger Bahnhof w Berlinie, MoMA w Nowym Jorku oraz DAAD. Jest jedną z nielicznych trenerek socjokracji w Polsce i specjalizuje się w horyzontalnym zarządzaniu.
Liderka projektów promujących zieloną transformację, autorka kilku książek oraz setek artykułów z obszaru kultury, komunikacji i zarządzania. Aleksandra wspiera organizacje społeczne i biznesowe w tworzeniu procesów zrównoważonych i innowacyjnych.
- Wykłady 0
- Quizy 0
- Liczba godzin 192
- Semestry 2
- Cena za semestr 4 950 zł
- Studenci 0
- Oceny Tak