Ekspert akredytowanego laboratorium badawczego
Adresaci
Studia dedykowane są dla szeroko rozumianego personelu laboratoriów o profilu badawczym, wzorcującym, a także dla personelu laboratoriów medycznych. Na zajęcia zapraszamy specjalistów ds. zarządzania jakością, pełnomocników ds. zarządzania jakością, kierowników działów, oddziałów, sekcji, pracowni laboratoryjnych. Studia będą wartością dodaną zarówno dla pracowników laboratoriów posiadających akredytację, jak i dla personelu laboratoriów ubiegających się o akredytację, a także dla osób zatrudnionych w laboratoriach zobowiązanych przez regulatorów do posiadania zatwierdzanego systemu zarzadzania.
Pierwsze w Polsce studia podyplomowe łączące systemy zarządzania jakością w laboratoriach z omówieniem aspektów technicznych mających zastosowanie w laboratoriach o profilu mikrobiologicznym, fizycznym oraz chemicznym. Uczestnicy studiów zapoznają się z wymaganiami ustawodawców i regulatorów, standardów akredytacyjnych, wymaganiami jednostki udzielającej uznania oraz pozostałych dokumentów kryterialnych będących warunkiem niezbędnym do wdrożenia i utrzymania systemu zarządzania jakością. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych pracowników laboratoriów akredytowanych z bogatym doświadczeniem w zakresie funkcjonowania systemów, praktyków odpowiedzialnych za wdrażania, utrzymanie, monitorowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością, audytorów wewnętrznych oraz czynnych audytorów zewnętrznych prowadzących oceny laboratoriów na zgodności w wymaganiami PN-EN ISO 17025.
Cel edukacyjny
Zapewnienie kompleksowej wiedzy z zakresu zarządzania jakością w laboratoriach w obszarze projektowania, wdrażania i zarządzania systemem. Uczestnicy zdobędą również praktyczne umiejętności dotyczące planowania i realizacji zadań związanych z aspektem technicznym, takie jak, między innymi, walidacja, weryfikacja metod badawczych ocena niepewności pomiaru, zapewnienie spójności pomiarowej oraz potwierdzanie ważności wyników. Uczestnicy po ukończeniu studiów będą przygotowani do: zarządzania systemem jakości w laboratorium, stosowania narzędzi do monitorowania stopnia wdrożenia i utrzymywania systemu, podejmowania działań mających na celu doskonalenie i optymalizację systemu. Słuchacze zdobędą także praktyczne umiejętności z obszaru wymagań technicznych tj. projektowania harmonogramów potwierdzania ważności wyników, planowania eksperymentów laboratoryjnych w procesie walidacji oraz oceny niepewności wyników.
Program studiów został tak opracowany tak, aby po przedstawieniu założeń, wymagań ustawodawców, jednostek nadzorujących i wymagań standardów skoncentrować się na praktycznych sposobach, możliwościach oraz dozwolonych wariantach wdrożenia wymagania w laboratorium. Szczególnie zauważalne jest to w procentowym stosunku wykładów do zajęć praktycznych, który realizuje metodykę 50/50 tj. 50% wykładów i 50% zajęć praktycznych.
Część teoretyczna studiów uzupełniana jest warsztatami praktycznymi. Uczestnicy studiów zgłębianie wiedzy o zarządzaniu jakością zaczynają od zapoznania się z podstawowymi informacjami tj. wymaganiami standardów akredytacyjnych Polskiego Centrum Akredytacji, wymaganiami normy PN-EN ISO 17025, PN-EN ISO 19011, PN-EN ISO 17034 oraz wymaganiami aktów prawnych. Kolejnym krokiem jest przedstawienie różnych algorytmów postępowania przyjmowanych przez jednostki badawcze w zależności od profilu, rodzaju badań oraz posiadanych zasobów i procesów. W drugim etapie na podstawie przygotowanych casy study, danych statystycznych, dokumentacji, zapisów słuchacze w sposób czynny projektują rozwiązania.
Słuchacze przystąpią do dwóch egzaminów semestralnych (testy wielokrotnego wyboru) na zakończenie pierwszego i drugiego semestru. Pozytywny wynik testów będzie podstawą do wydania certyfikatów: Pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym oraz Audytora wewnętrznego systemu zarządzania jakością wg. PN-EN SIO 17025:2018-02. Studia zakończą się egzaminem końcowym, w ramach którego słuchacze będą mieli za zadanie przedstawić wyniki przygotowanego projektu wdrożenia wybranego elementu systemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 wraz z przedstawieniem zastosowanych narzędzi i przyjętych algorytmów postępowania.
Słuchacze otrzymają:
• świadectwo ukończenia studiów podyplomowych „Ekspert Akredytowanego Laboratorium Badawczego ” wystawione przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
• certyfikat „Pełnomocnika ds. systemowego zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 17025:2018-02”
• certyfikat „Auditora wewnętrznego systemu zarządzania jakością wg normy PN-EN ISO 17025:2018-02”
Lista przedmiotów
2. System oceny zgodności w laboratorium – proces wnioskowania, utrzymania, wprowadzania zmian w zakresie akredytacji
3. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02- w odniesieniu do wymagań ogólnych oraz wymagań dotyczących struktury
4. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02- wymagania dotyczące zasobów: personel, warunki środowiskowe
5. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02- wymagania dotyczące zasobów: wyposażenie pomiarowe, spójności pomiarowa
6. Procedura postępowania z dostawcami wyrobów i usług – praktyczne wdrożenie.
7. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie przeglądu zapytań, ofert i umów oraz sprawozdań z badań
8. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie wyboru, weryfikacji i walidacji metod w zakresie badań fizykochemicznych
9. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie wybór, weryfikacji i walidacja metod w zakresie badań mikrobiologicznych próbek wody, żywności oraz próbek kosmetyków na podstawie obowiązujących norm
10. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie pobierania próbek i postępowania z obiektami do badań (algorytm postępowania na przykładzie próbek wody)
11. Ocena niepewności pomiaru i zasady stwierdzania zgodności na podstawie dokumentu ILAC G8:09/2019
12. Ocena niepewności pomiaru i zasady stwierdzania zgodności na podstawie dokumentu ILAC G8:09/2019 dla mikrobiologicznych metod jakościowych i ilościowych
13. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie potwierdzania ważności wyników
14. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie potwierdzania ważności wyników z uwzględnieniem wymagań w badaniach mikrobiologicznych
15. Planowanie udziału w badaniach PT na podstawie analizy ryzyka, analiza wyników zgodnie z wymaganiami PN-EN ISO 17025:2018-02 oraz dokumentów jednostki
16. Praktyczna organizacja badań biegłości i małych porównań międzylaboratoryjnych – plan, model statystyczny oraz raport
17. Wymagania normy PN-EN ISO 17025:2018-02 zakresie dokumentacji systemu zarzadzania jakością i zapisów
18. Weryfikacja i walidacja systemów zarządzania informacją w laboratorium.
19. Analiza ryzyka i szans w aspekcie działalności laboratoryjnej technicznej i systemowej – omówienie wymagań normy akredytacyjnej
20. Wymagania sytemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie procesu działań korygujących, badań niezgodnych z wymaganiami
21. Wymagania systemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO 17025:2018-02 w zakresie przeglądu zarządzania i procesu audytu wewnętrznego. Wymagania normy PN-EN ISO 19011 w zakresie kompetencji audytorów
22. Pełnomocnik systemu zarządzania jakością w laboratorium badawczym i wzorcującym- wymagania normy PN-EN ISO 17025:2018-02 – kompendium wiedzy
Forma studiów: studia niestacjonarne
WYKŁADOWCY
Marta Tytko
Kierownik merytoryczny studiów podyplomowych
Absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie Wydziału Biologiczno-Geograficznego na kierunku Biologia. Ukończyła studia podyplomowe na Wyższej Szkole Zarzadzania i Bankowości kierunek Jakość i ochronna środowiska. Ukończyła kurs Auditorów Systemu Zarządzania Jakością oraz Pełnomocników Systemu Zarządzania Jakością wg PN-EN ISO 17025 w Polskim Centrum Badań i Certyfikacji. Brała udział w licznych szkoleniach z zakresu technicznych wymagań normy PN-EN ISO 17025 takich jak weryfikacji, walidacji metod badawczych, ocena niepewności, potwierdzanie ważności wyników, stwierdzanie zgodności z wymaganiami. Jednocześnie posiada kompetencje z zakresu systemów zarządzania wg. PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 22000. Obecnie kierownik Laboratorium Badania Żywności odpowiedzialna za funkcjonowanie systemu zarządzania oraz kompetencje techniczne oraz czynny audytor.
Umiejętności praktyczne wdrażania systemów zarządzania jakością zdobyła poprzez udział w projektach wdrożeniowych, konsultacjach oraz w procesach auditowania. Wieloletni szkoleniowiec z zakresu ww. norm, procesu auditowania innych narzędzi systemowych w tym oceny ryzyka. Wykładowca Uczelni Wyższych w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa żywnością. Ekspert posiadający praktyczne doświadczenie w wykonywaniu badań mikrobiologicznych i wiedzę z obszaru technicznego oraz systemów zarządzania.
Katarzyna Szymańska
Ekspert z zakresu systemów zarządzania w laboratoriach. Absolwentka Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Łódzkiego. Doświadczenie laboratoryjne zdobywała w Instytucie Fizyki Jądrowej Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Kompetencje w zakresie wymagań laboratoryjnych, harmonizacji tych wymagań oraz auditowania systemów zarządzania w laboratorium to efekt wieloletniej pracy w krajowej jednostce akredytującej. Wieloletni szkoleniowiec z zakresu normy ISO/IEC 17025, w tym (PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02) oraz prelegent na licznych konferencjach branżowych. Jest także auditorem wiodący z zakresu wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018. Doświadczenie w zakresie projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzania wykorzystywała i rozwijała w pracy Głównego metrologa w Zakładzie Metrologii Interdyscyplinarnej Głównego Urzędu Miar. Obecnie szkoleniowiec i konsultant oraz koordynator badań biegłości w akredytowanym laboratorium.
Grzegorz Jenczała
Absolwent Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach. Auditor systemu zarządzania wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02, ekspert w zakresie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych w środowisku pracy, szkoleniowiec i trener.
Karierę w obszarze badań w środowisku pracy rozpoczynał wiele lat temu w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Oświęcimiu, następnie kompetencje zdobywał i rozwijał w kolejnych laboratoriach wykonujących badania w środowisku pracy. Zajmował się m. in. opracowywaniem i wdrażaniem nowych metod badawczych, weryfikacją i walidacją tych metod oraz szacowaniem niepewności.
Obecnie pracownik Inspekcji Sanitarnej, Kierownik Techniczny w zakresie badań i pomiarów w środowisku pracy w trzech laboratoriach, współpracownik Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz krajowej jednostki akredytującej, właściciel firmy współpracujący z MS EDU.
Andrzej Hantz
Ostatnie lata zawodowo związany z Głównym Urzędem Miar gdzie obecnie kieruje Zakładem Mechaniki i Akustyki, wcześniej Samodzielnym Laboratorium Masy GUM. Pełnił również funkcję Dyrektora Generalnego. Wcześniej związany z firmą RADWAG gdzie pracował na stanowiskach Kierownika Laboratorium Pomiarowego a następnie Dyrektora Centrum Metrologii. Auditor wiodący ISO 9001:2015 oraz Auditor ISO/IEC 17025. Trener, szkoleniowiec: prowadzi szkolenia z zakresu metrologii oraz nadzoru nad wyposażeniem pomiarowym.
- Wykłady 0
- Quizy 0
- Liczba godzin 216
- Semestry 2
- Cena za semestr 2 950 zł
- Studenci 0
- Oceny Tak