Dzieło sztuki jako dobro inwestycyjne
Kurs organizowany wspólnie przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego i Stowarzyszenie Antykwariuszy i Marszandów Polskich, przeznaczony jest dla osób interesujących się sztuką w aspekcie postrzegania jej jako alternatywnego źródła inwestycji. Wskazane jest by uczestnicy zajęć mieli podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku sztuki, gdyż wykładowcy będą kładli nacisk na prezentowanie walorów ekonomicznych obiektów artystycznych dostępnych na rynku. Celem kursu jest przekazanie wiedzy dostarczającej narzędzi do samodzielnego badania rynku w celu znalezienia interesujących obiektów a następnie dokonanie ich samodzielnej oceny jako alternatywnych dóbr inwestycyjnych.
Osobom zainteresowanym kursem, ale dopiero rozpoczynającym swoją przygodę ze sztuką, sugerujemy zwrócenie uwagi na studia podyplomowe oraz kurs „Rynek sztuki i antyków”, które prowadzone są w Krakowskiej Akademii od 10 lat. Ich celem jest przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy na temat działania polskiego i światowego rynku sztuki. Ukończenie tych studiów/kursu daje dobre podstawy do poszerzenia wiedzy o zagadnienia z pogranicza sztuki i ekonomii.
Kurs DZIEŁO SZTUKI JAKO DOBRO INWESTYCYJNE
Potencjalni uczestnicy: absolwenci studiów podyplomowych / kursu „Rynek sztuki i antyków” oraz inne osoby posiadające podstawową wiedzę na temat funkcjonowania rynku sztuki
Cel: zapoznanie potencjalnych inwestorów zainteresowanych lokowaniem środków w dzieła sztuki z mechanizmami funkcjonowania rynku sztuki na różnych polach
Program zajęć
I.WARTOŚCI EKONOMICZNE DZIEŁ SZTUKI Z WYBRANYCH SEGMENTÓW RYNKU
1. Jak kształtowały się ceny prac malarzy akademickich i monachijskich na rynku antykwarycznym po 1989 roku
Wycena twórczości przedstawicieli malarstwa z przełomu XIX/XX w., reprezentujących akademizm jak Siemiradzki, Matejko, Bakałowicz oraz tzw. monachijczyków – Brandt, Wierusz-Kowalski i in. na rynku polskim i światowym.
2. Popularność przedstawicieli Młodej Polski na tle twórców Art Nouveau
Pozycja na rynku głównych reprezentantów Młodej Polski – Wyspiańskiego, Stanisławskiego i innych na tle notowań światowych przedstawicieli malarstwa secesyjnego – Klimta, Schiele i in.
3. Polska awangarda pierwszej połowy XX wieku
Futuryści, kubiści i ekspresjoniści: Czyżewski, Markus, Chwistek, Pronaszkowie, Hulewicz, Witkacy, Rafał Malczewski i in.
4. Nowy klasycyzm (szkoła wileńska) i symbolizm
Rytm – Zak, Kramsztyk, Slendzinski oraz Malczewski, Hofman jako lokalne sławy
5. Artyści z Krakowa – kapiści, koloryści, Kossakowie
Pozycja rynkowa dzieł kapistów (Cybis, Czapski, Waliszewski, Rudzka-Cybisowa) i kolorystów krakowskich jak Szancenbacha, Weissa, Joniaka oraz ciekawe przypadki twórców spoza Krakowa jak Tadeusza Sprusiaka i Józefa Wasiołka; twórczość rodu Kossaków jako element inwestycji niskiego ryzyka.
6. Przyczyny wysokich notowań dzieł przedstawicieli Grupy Krakowskiej
Geneza i skład I, II i III Grupy Krakowskiej, ocena twórczości ich przedstawicieli przez krytyków oraz notowania na przykładzie dzieł Sterna, Jaremy i in; fenomen Kantora jako artysty wielokulturowego.
7. Łódzka awangarda i postkonstruktywizm od Strzemińskiego po współczesność – obecna sytuacja rynkowa i perspektywy rozwoju tego segmentu rynku
Historia powstania kolekcji ar, analiza twórczości Strzemińskiego, Kobro i ich następców: Kunki, Modzelewskiego, Krygiera, Fijałkowskiego, Gieragi oraz obecnych postkonstruktywistów– Janyszka, Lis-Marcinkiewicz i innych – ewolucja cen ich obrazów.
8. Notowania polskich artystów żydowskich na rynku polskim i światowym
Twórczość Maurycego Gottlieba, malarze przełomu wieków, Bruno Schulz, Artur Szyk, Jung Idisz i przedstawiciele awangardy (m.in. Adler, Szwarc, Berlewi), wybrani artyści okresu międzywojennego, metaloplastyka.
9. Ecole de Paris – modelowy przykład budowania nowego segmentu rynku sztuki
Historia utworzenia rynku promującego malarzy paryskich, głowni przedstawiciele nurtu i kolekcjonerzy ich twórczości.
10. Sztuka powojenna – najwyżej wyceniani artyści, konfrontacja rynków: polskiego, europejskiego i amerykańskiego na podstawie światowych rankingów ostatniej dekady
Zestawienie notowań polskich artystów powojennych z karierami rynkowymi głównych przedstawicieli sztuki niemieckiej, angielskiej i amerykańskiej.
11. Inwestowanie w grafiki – metody identyfikacji, prawidłowy opis i mechanizmy wyceny; grafika artystyczna na aukcjach na świecie i w Polsce
Dawni mistrzowie (Dürer, Rembrandt, Piranesi, Goya) i klasycy nowoczesności, przedstawiciele polskiej grafiki artystycznej od końca XIX w. do współczesności, drzeworyt japoński; cechy odbitki graficznej decydujące o ocenie wartości.
12. Rzeźba nowoczesna i współczesna na rynku sztuki – rozwój historyczny, identyfikacja, ocena, udział w polskim rynku
Elementy historycznego rozwoju dostępnych na rynku kategorii rzeźb; problematyka autorstwa, nakładu i jakości wykonania; omówienie obecności i atrakcyjności rzeźby na polskim rynku sztuki.
13. Fotografia kolekcjonerska– identyfikacja, opis, historia rozwoju, kolekcjonowanie i pozycja na rynku
Historia fotografii kolekcjonerskiej na świecie i w Polsce. Specyfika, cechy techniczne i artystyczne. Znaczenie i miejsce na rynku sztuki. Ceny i notowania.
14. Potencjał inwestycyjny drzemiący w obiektach rzemiosła artystycznego i użytkowego
Rozpoznawanie i hierarchizacja podstawowych cech wpływających na wartość obiektów rzemiosła artystycznego. Odmienność rynku światowego i polskiego – potencjał czy ograniczenie w inwestowaniu?
15. Sztuka polskiego plakatu – opis, historia rozwoju, znaczenie polskiej szkoły plakatu w kontekście międzynarodowym, wartość rynkowa i walory kolekcjonerskie
Najważniejsi twórcy polskiego plakatu, szacowanie, dostępność, rynek krajowy w kontekście notowań światowych.
16. Starodruki, inkunabuły i wydawnictwa współczesne – ozdoby gabinetów czy wyrafinowane inwestycje?
Definicje podkategorii obiektów, metody identyfikowania i opisu, ocena rzadkości, wycena i potencjał inwestycyjny drzemiący w starodrukach.
17. Sztuka naiwna- nowe pole do działania dla inwestorów
Od Celnika H. Rousseau do Nikifora i Ociepki, kolekcjonerzy, wystawy, wycena.
II. ZAGADNIENIA ZWIĄZANE Z FUNKCJONOWANIEM RYNKU SZTUKI
18. Metody identyfikacji dzieł sztuki – rodzaje badań, wyniki i ich interpretacja
Prawidłowy opis, analiza formalna, analiza treściowa i interpretacja, analiza porównawcza, badania fizyko chemiczne, rtg, podczerwień, UV, umiejętność zastosowania i interpretacji badań identyfikujących czas powstania dzieła.
19. Wpływ importu dzieł sztuki na polski rynek aukcyjny
Powiazania polskich artystów z krajami zachodnioeuropejskimi i Ameryką, eksplorowanie rynków zachodnio europejskich i amerykańskich przez polskich handlarzy, obiekty zagraniczne na polskich aukcjach.
20. Dokumenty na rynku dzieł sztuki
Funkcjonowanie ekspertów na polskim rynku sztuki i rynkach zagranicznych, soft law oraz regulacje prawne związane z wyceną i oceną czasu powstania a także uporządkowanie terminologii związanej z działalnością ekspercką (opinie, ekspertyzy, oceny, wyceny, itd.)
21. Rynek sztuki – wybrane zagadnienia prawne
Due diligence na rynku sztuki, status zabytku a współczesny rynek dzieł sztuki, regulacje wywozowe dotyczące dzieł sztuki, księgi ewidencyjne, współpraca uczestników rynku sztuki w przeciwdziałaniu nielegalnemu obrotami dobrami kultury.
22. Artinfo TOP 1000 – indeks rynku dzieł sztuki w Polsce
Omówienie wyników rynku dzieł sztuki w Polsce, obejmuje prezentację i analizę rankingów oraz wykresów i zestawień, w tym Artinfo TOP 1000, czyli spisu tysiąca najdrożej sprzedanych obiektów w historii rynku – od 1989 roku.
23. Weryfikacja statusu dzieł sztuki i antyków – korzystanie z internetowych baz danych i możliwości dalszej weryfikacji
Omówienie polskich i światowych baz danych służących do weryfikowania statusu prawnego dzieł sztuki; możliwości dalszej weryfikacji i postępowania w przypadku obiektów problematycznych.
24. Rola internetu w sprzedaży dzieł sztuki
Stan obecny i perspektywy rozwoju rynku sztuki wobec dynamicznie rosnących sprzedaży internetowych zarówno od strony kolekcjonerów jak i profesjonalnych sprzedawców.
25. Ocena kondycji rynku sztuki na podstawie aktualnych raportów firm monitorujących jak Artprice, TEFAF i innych
Najważniejsze raportów dotyczących aktualnej sytuacji rynku sztuki i wynikające z nich konkluzje.
26. Sztuka współczesna – dlaczego koło wyparło konia?
Tematyka z obszaru rynku sztuki współczesnej i najnowszej. Przedstawione zostaną najciekawsze galerie z Polski i za granicy. Zarysowane sylwetki kilku najlepiej rokujących twórców tzw. młodego pokolenia. Postaramy się również znaleźć odpowiedź, czy kupowanie młodych artystów jest dobrym krokiem? Jak szukać by znaleźć? I co wpłynęło na tak radykalną zmianę w zainteresowaniach kolekcjonerskich ostatnich lat.
III. WALORY INWESTYCYJNE OBIEKTU ZNAJDUJACEGO SIĘ NA RYNKU SZTUKI
27. Dzieło sztuki jako inwestycyjne dobro alternatywne – historia inwestowania w dzieła sztuki i porównanie rentowność z innymi dobrami alternatywnymi
Historia inwestowania w dzieła sztuki na przykładach funduszy „Skóra na niedźwiedziu” i brytyjskiego funduszu emerytalnego kolei, fundusze inwestycyjne obecnie działające, m.in. The Fine Art Group , art banking (art investing) i wealth menagement, porównanie rentowności inwestycji w dzieła sztuki z S&P 500, obligacjami państwowymi i złotem.
28. Wskaźniki oceniające rentowności inwestycji w dzieła sztuki
Najważniejsze indeksy: Mei Moses, Artprice100 i Artprice Global oraz inne, także opracowania kształtujące opinie inwestorów.
29. Kolekcja sztuki, czyli praca nigdy się nie kończy
Na wykładzie przedstawione zostaną najważniejsze zagadnienia z jakimi może spotkać się kolekcjoner i jego doradca, od określenia celu i kształtu kolekcji, poprzez zakup dzieła sztuki, po jego zabezpieczenie.
30. Fundusze inwestycyjne i emerytalne lokujące środki w dzieła sztuki
Fundusze inwestujące w dzieła sztuki, historia ich aktywności szczególnie w okresie kryzysu lat 80. XX wieku i działające obecnie, mechanizm funkcjonowania funduszy emerytalnych dla artystów i lokujących aktywa w dzieła sztuki.
31. Behawioralne aspekty decyzji inwestycyjnych na rynku sztuki
Zagadnienia psychologiczne w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych na rynku sztuki ze szczególnym uwzględnieniem problemów reakcji na straty, percepcji ryzyka w kontekście teorii perspektywy (m.in. hedonistyczne kadrowanie, efekt dyspozycji, efekt status quo) i błędów wynikających z heurystycznego myślenia oraz wpływu emocji. Dzięki zdobytej wiedzy słuchacze będą w stanie identyfikować systematyczne błędy w swoich decyzjach inwestycyjnych oraz analizować scenariusze inwestycyjne z uwzględnieniem wpływu emocji i pułapek związanych z przetwarzaniem informacji.
Cena kursu: 3 900 zł
Kurs obejmuje pięć zjazdów (sobota/niedziela) w okresie grudzień-luty
- Wykłady 0
- Quizy 0
- Liczba godzin 75
- Studenci 0
- Oceny Tak