Menadżer ds. zarządzania jakością
Kurs skierowany jest do osób, które chcą uzyskać kompetencje w zakresie kompleksowego zarządzania jakością i wiążą przyszłość z pracą na stanowisku Dyrektora / Kierownika Działu Jakości, Specjalisty ds. jakości, Auditora wewnętrznego systemu zarządzania jakością, a także Inżyniera ds. jakości. Dodatkowym atutem przedmiotowego kursu jest potwierdzenie uzyskanych kompetencji przez międzynarodową jednostkę DEKRA.
Cele kursu:
1. Przekazanie niezbędnej wiedzy umożliwiającej skuteczne i efektywne zarządzanie jakością w organizacji.
2. Zapewnienie praktycznych umiejętności w zakresie projektowania i wdrażania procesów systemu zarządzania jakością oraz metod doskonalenia funkcjonowania organizacji w oparciu o nowoczesne narzędzia jakościowe.
3. Zapewnienie umiejętności w zakresie zarządzania systemem powiązanych procesów z wykorzystaniem: analizy kontekstu wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, oceny i planowania postępowania z ryzykiem, zintegrowanego systemu monitorowania i pomiaru procesów, auditu wewnętrznego oraz analizy przyczynowo – skutkowej prowadzącej do planowania działań doskonalących procesy systemu zarządzania.
Zakres merytoryczny:
Zakres kursu obejmuje wymagania normy ISO 9001: 2015 oraz niezbędne do zarządzania procesem auditu wewnętrznego wymagania normy ISO 19 011: 2018. Kurs rozpoczyna się od omówienia siedmiu zasad zarządzania jakością (orientacja na klienta, przywództwo, zaangażowanie ludzi, podejście procesowe, doskonalenie, podejmowanie decyzji na podstawie dowodów, zarządzanie relacjami). W drugiej części kursu prezentowane są poszczególne rozdziały normy ISO 9001: 2015 ze szczególnym uwzględnieniem praktycznego interpretowania zawartych w niej wymagań (kontekst organizacji, przywództwo, planowanie, wsparcie, działania operacyjne, ocena efektów działania, doskonalenie). W trzeciej części kursu omawiane są kolejne etapy procesu auditu wewnętrznego w oparciu o wymagania określone w normie ISO 19 011: 2018 ze szczególnym uwzględnieniem aspektów zarządzania procesem auditu wewnętrznego i oceny kompetencji auditorów (zarządzanie programem auditów, przeprowadzenie auditów, kompetencje i ocena auditorów). W kolejnej części kursu prezentowane są metody zarządzania systemem z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi jakościowych – w praktyczny sposób przedstawiany jest proces projektowania systemu zarządzania jakością. Podstawowe zagadnienia, omawiane w tej części kursu to: analiza kontekstu wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, identyfikacja stron zainteresowanych, określanie celów jakości, metodyka postępowania z ryzykiem (identyfikacja, analiza i ocena ryzyka), podejście procesowe do zarządzania (mapowanie procesów), system monitorowania i pomiaru procesów z uwzględnieniem powiązanych wskaźników efektów, zarządzanie zmianami, zarządzanie wiedzą, metodyka przeglądu zarządzania. Wiedza przekazywana podczas kursu jest uzupełniana praktycznymi warsztatami wykorzystującymi proste, a zarazem skuteczne narzędzia do analizy kontekstu wewnętrznego i zewnętrznego organizacji (analiza SWOT), oceny ryzyka (zagrożeń i szans) w kontekście ustalonych celów jakości, planowania i prowadzenia auditu wewnętrznego (projektowanie programu auditu i list kontrolnych zawierających pytania auditowe) oraz prowadzenia analiz przyczynowo – skutkowych identyfikujących kluczowe problemy organizacji (Wykres Ishikawy w korelacji z 5xWhy). Kluczowym punktem warsztatu jest określenie Polityki jakości i celów jakości w oparciu o analizę SWOT, zaprojektowanie procesów, przeprowadzenie analizy ryzyka oraz opracowanie systemu monitorowania i pomiaru systemu zarządzania jakością.
Adresaci kursu (grupa docelowa)
Najwyższe kierownictwo (Prezesi Zarządu / Właściciele), Dyrektorzy Operacyjni / Zarządzający, Pełnomocnicy ds. systemu zarządzania jakością, właściciele procesów (dyrektorzy / kierownicy działów), auditorzy wewnętrzni systemu zarządzania jakością. Osoby zainteresowane tematyką zarządzania jakością, które chcą uzyskać kompetencje do zarządzania jakością i wiążą przyszłość z pracą na w/w stanowiskach.
Korzyści z ukończenia kursu:
Uczestnicy będą potrafili samodzielnie zaprojektować i wdrożyć system zarządzania jakością w oparciu o wymaganiami normy ISO 9001: 2015 poprzez przeprowadzenie analizy kontekstu zewnętrznego i wewnętrznego, określenie Polityki i celów jakości, ocenę ryzyka oraz zaplanowanie kluczowych działań doskonalących procesy systemu zarządzania. Poprzez wykorzystanie prostych i praktycznych narzędzi zdobędą umiejętności projektowania i wdrażania procesów w powiązaniu z systemem monitorowania i pomiaru kluczowych wartości klienta. Uczestnicy kursu w praktyczny sposób będą stosować identyfikację, analizę i ocenę ryzyka w odniesieniu do celów jakości i celów procesów, projektując metody postępowania z ryzykiem zintegrowane z procesami systemu zarządzania. Dodatkowo będą potrafili planować proces auditu wewnętrznego oraz przeprowadzać kompleksową analizę informacji przygotowując organizację do przeglądu zarządzania. Ostatecznym efektem jest uzyskanie umiejętności kompleksowej spojrzenia na organizację i wyciąganie prawidłowych wniosków z analiz przyczyno-skutkowych prowadzących do globalnego doskonalenia organizacji.
Program kursu:
1. Siedem zasad zarządzania jakością – budowanie świadomości w kontekście organizacyjnym.
2. Orientacja na klienta – informacja zwrotna od klienta, a kierunek rozwoju firmy.
3. Przywództwo – rola najwyższego kierownictwa w kontekście rozwoju systemu zarządzania.
4. Zaangażowanie ludzi – zaangażowanie pracowników jako pochodna zaangażowania najwyższego kierownictwa.
5. Podejście procesowe – eliminujące bariery pomiędzy poszczególnymi funkcjami organizacji.
6. Doskonalenie – system doskonalenia organizacji ukierunkowany na identyfikację punktów krytycznych z wykorzystaniem oceny ryzyka.
7. Podejmowanie decyzji na podstawie dowodów – ukierunkowane na zwiększanie efektywności i skuteczności działań doskonalących.
8. Zarządzanie relacjami – efektywna kooperacja ze stronami zainteresowanymi.
9. Rozdział 4 – Kontekst organizacji (analiza SWOT, identyfikacja stron zainteresowanych, podejście procesowe).
10. Rozdział 5 – Przywództwo (orientacja na klienta, polityka jakości, nadawanie uprawnień i odpowiedzialności).
11. Rozdział 6 – Planowanie (określanie celów jakości, ocena ryzyka, planowanie działań, zarządzanie zmianami).
12. Rozdział 7 – Wsparcie (zarządzanie kompetencjami, zarządzanie wiedzą, budowanie świadomości organizacyjnej, zarządzanie infrastrukturą, zarządzanie udokumentowanymi informacjami).
13. Rozdział 8 – Działania operacyjne (planowanie działań, określanie wymagań klientów/wyrobów, projektowanie i rozwój, nadzór nad dostawcami zewnętrznymi, produkcja i dostarczanie usługi).
14. Rozdział 9 – Ocena efektów działania (monitorowanie i pomiar procesów, audit wewnętrzny, przegląd zarządzania).
15. Rozdział 10 – Doskonalenie (postępowanie z niezgodnościami, działania korygujące, doskonalenie).
16. Zasady auditowania systemów zarządzania.
17. Cel, zakres, kryteria auditu wewnętrznego.
18. Programowanie procesu auditu wewnętrznego – spojrzenie systemowe.
19. Przygotowanie auditu wewnętrznego – opracowanie planów auditów i list kontrolnych.
20. Prowadzenie auditu wewnętrznego – zapisywanie dowodów z auditu, kwalifikowanie niezgodności, komunikacja w trakcie działań auditowych.
21. Dokumentowanie, komunikowanie wyników auditu wewnętrznego, ocena skuteczności wdrożenia działań korygujących – działania poauditowe.
22. Analiza kontekstu wewnętrznego i zewnętrznego z wykorzystaniem analizy SWOT.
23. Identyfikacja stron zainteresowanych – określanie wymagań i systemu ich monitorowania.
24. Określenie i wdrożenie Polityki jakości i celów jakości – orientacja na klienta.
25. Identyfikowanie, analiza i ocena ryzyka w kontekście szans i zagrożeń – orientacja na cel.
26. Projektowanie i wdrażanie procesów systemu zarządzania jakością – mapowanie procesów.
27. Projektowanie i wdrażanie systemu monitorowania i pomiaru procesów – detekcja zagrożeń.
28. Analiza przyczynowo – skutkowa (Wykres Ishikawy w korelacji z 5xWhy).
29. Rozwiązywanie złożonych problemów (Six Sigma)
30. Ocena skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością – przegląd zarządzania.
Materiały dydaktyczne i badanie FRIS:
Uczestnicy kursu otrzymują materiały dydaktyczne w postaci skryptów oraz przykładową dokumentację wykorzystywaną w trakcie projektowania i wdrażania systemu zarządzania jakością (mapy procesów, matryce monitorowania i pomiaru procesów, przegląd zarządzania, plan audytu, listy kontrolne oraz inne przydatne dokumenty). Dodatkowo każdy uczestnik będzie miał zapewniony udział w badaniu, a następnie omówieniu wyników badania FRIS, które ma na celu przekazanie informacji jakie umiejętności badanej osoby są najbardziej naturalne w kontekście jej stylu myślenia i jak te predyspozycje najskuteczniej wykorzystać w codziennym działaniu.
Metody ewaluacji kursu i dokumenty potwierdzające kompetencje:
Uczestnicy kursu po zdaniu egzaminu końcowego prowadzonego w formie testu wielokrotnego wyboru otrzymają certyfikat wystawiony przez DEKRA Polska potwierdzający kompetencje Menadżera ds. zarządzania jakością oraz zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu wystawione przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Liczba godzin: 40 (2 zjazdy: piątek popołudniu, sobota i niedziela)
Cena: 2 950 zł (2 450 zł dla studentów/słuchaczy KA)
Trener prowadzący kurs
Marcin Bugała
Absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie na kierunku Systemowe Zarządzanie Jakością oraz studiów podyplomowych w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na kierunku Controlling i finanse przedsiębiorstw.
Ukończył kurs Auditorów Wiodących Systemu Zarządzania Jakością w DEKRA Certification, kurs Certified Internal Auditor (CIA) w Ernst & Young, kurs Six Sigma Black Belt posiadający licencję The Council for Six Sigma Certification (CSSC) w Akademii Białego Kruka, Szkołę Coachów „The Art & Science of Coaching” na Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego uzyskując tytuł Erickson Solution-Focused Coach Diploma (ESFCD) oraz kurs e-MBA w koordynowanej opiece zdrowotnej.
Certyfikowany Auditor wiodący systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001: 2015, Auditor wiodący standardu usług szkoleniowo-rozwojowych 2.0 Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, Audytor wewnętrzny systemu zarządzania ciągłością działania wg normy ISO 22301: 2012 oraz Asesor międzynarodowej nagrody jakości DEKRA Award. Przeprowadził ponad 200 audytów zewnętrznych (certyfikujących i nadzoru) oraz kilkaset audytów wewnętrznych.
Trener DEKRA Polska. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla Pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością, Audytorów wiodących i wewnętrznych systemów zarządzania jakością, Menadżerów ds. ryzyka oraz kadry zarządzającej z zakresu projektowania i wdrażania efektywnych strategii przedsiębiorstw. Prowadził wykłady i warsztaty na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim) na studiach podyplomowych Zarządzanie Kapitałem Ludzkim oraz w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie (Wydział Zarządzania i Informatyki) na studiach podyplomowych Quality Exellence – Audytor Wiodący ISO 9001. Posiada ponad 3 200 godzin doświadczenia w zakresie prowadzonych szkoleń i warsztatów dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz wielu polskich uczelni.
Doświadczenie zawodowe zdobywał pełniąc przez wiele lat funkcje Pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością, Menadżera ds. ryzyka, Zarządzającego Audytem Wewnętrznym i Audytora wewnętrznego systemów zarządzania jakością m.in. w: Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Grupie Scanmed S.A, Polskiej Grupie Medycznej, Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego SP ZOZ w Krakowie. Ponadto pracując dla firm doradczych prowadził projekty wdrożeniowe i doskonalące systemy zarządzania jakością, systemy zarządzania ryzykiem, integracje systemów zarządzania w grupach kapitałowych oraz audyty wewnętrzne systemów zarządzania jakością. W ramach pracy doradczej odwiedził ponad 100 firm produkcyjnych oraz usługowych i przeprowadził ponad 8 500 godzin konsultacji. Dodatkowo prowadzi executive coaching dla kadry zarządzającej, równocześnie będąc Certyfikowanym Trenerem FRIS współpracuje z zespołami projektowymi w kierunku zwiększania ich efektywności w osiąganiu postawionych celów. Aktualnie pracuje jako Pełnomocnika Komendanta ds. zarządzania jakością w 5 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ w Krakowie oraz prowadzi własną firmę IMPACTIS specjalizującą się w budowaniu i wdrażaniu efektywnych systemów zarządzania opartych na transparentnych zasadach funkcjonowania i pozytywnej kulturze organizacyjnej.
Pełni funkcje Przewodniczącego Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 324 ds. Zarządzania w Organizacjach Ochrony Zdrowia oraz jest członkiem Rady Sektorowej Sektora Zagadnień Podstawowych i Systemów Zarządzania w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Ponadto jest członkiem Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska.
- Wykłady 0
- Quizy 0
- Liczba godzin 40
- Studenci 0
- Oceny Tak