Auditor Wiodący systemu zarządzania jakością wg ISO 9001: 2015
Kurs skierowany jest do osób, które chcą uzyskać kompetencje do prowadzenia auditów systemu zarządzania jakością i wiążą przyszłość z pracą na stanowisku Dyrektora / Kierownika Działu Jakości, Specjalisty ds. jakości, Zarządzającego Audytem Wewnętrznym, Auditora jednostki certyfikującej wykonującego audity zewnętrzne oraz Auditor wewnętrznego systemu zarządzania jakością, a także Inżyniera / Specjalisty ds. jakości wykonującego auditu drugiej strony u dostawców i podwykonawców (SQA). Dodatkowym atutem przedmiotowego kursu jest potwierdzenie uzyskanych kompetencji przez międzynarodową jednostkę DEKRA.
Cele kursu:
1. Przekazanie wiedzy umożliwiającej skuteczne i efektywne planowanie, prowadzenie i dokumentowanie procesu auditu systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 19 011: 2018.
2. Zapewnienie praktycznych umiejętności w zakresie realizacji procesu auditu – w tym planowania auditu, identyfikowania i kwalifikowania dowodów z auditu, dokumentowania wyników auditu.
3. Zapewnienie umiejętności w zakresie skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej w trakcie prowadzenia auditu – w tym kształtowanie relacji, zarządzanie informacją, odczytywanie gestów niewerbalnych (mowa ciała).
Zakres merytoryczny:
Kurs obejmuje wymagania normy ISO 19 001: 2018 oraz normy ISO 9001: 2015. Kurs rozpoczyna się od omówienia siedmiu zasad zarządzania jakością (orientacja na klienta, przywództwo, zaangażowanie ludzi, podejście procesowe, doskonalenie, podejmowanie decyzji na podstawie dowodów, zarządzanie relacjami). W drugiej części kursu prezentowane są poszczególne rozdziały normy ISO 9001: 2015 ze szczególnym uwzględnieniem identyfikowania dowodów auditowych dla każdego wymagania normy (kontekst organizacji, przywództwo, planowanie, wsparcie, działania operacyjne, ocena efektów działania, doskonalenie). W trzeciej części kursu omawiane są kolejne etapy procesu auditu wewnętrznego i zewnętrznego w oparciu o wymagania określone w normie ISO 19 011: 2018 (zarządzanie programem auditów, przeprowadzenie auditów, kompetencje i ocena auditorów). Czwarta część kursu ukierunkowana jest na przekazanie wiedzy z zakresu „miękkich aspektów auditu wewnętrznego” uwzględniających postawy auditora i auditowanych oraz aspekty komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Podczas kursu przedstawiane są konkretne narzędzia auditowe (program i plan auditu, lista kontrolna, karty niezgodności), których zastosowanie zapewni skuteczne i efektywne zaplanowanie, przeprowadzenie i udokumentowanie auditu wewnętrznego i zewnętrznego. Wiedza przekazywana podczas kursu jest uzupełniana praktycznymi warsztatami wykorzystującymi powyższe narzędzia w ramach przykładowych case study (studium przypadku). W trakcie prowadzonych warsztatów uczestnicy przygotowują plan auditu, opracowują listy kontrolne formułując pytania auditowe oraz identyfikują i kwalifikują niezgodności w oparciu o opisy sytuacji auditowych. Wyniki warsztatów omawiane są z trenerem w celu doskonalenia praktycznych umiejętności auditowych uczestników. Dodatkowo w tracie zajęć organizowane są symulacje auditu, pokazujące metodykę prowadzenia auditu, równocześnie pozwalające zastosować zdobytą wiedzę w praktyczny sposób już podczas kursu.
Adresaci kursu (grupa docelowa)
Pełnomocnicy ds. systemu zarządzania jakością, Właściciele procesów (Dyrektorzy / Kierownicy Działów), Auditorzy wewnętrzni systemu zarządzania jakością, osoby zainteresowane uzyskaniem kompetencji do auditowania systemu zarządzania jakością i podjęciem pracy w jednostkach certyfikacyjnych.
Korzyści z ukończenia kursu:
Uczestnicy będą potrafili samodzielnie wykonać proces planowania, przeprowadzenia i dokumentowania wyników auditu wewnętrznego i zewnętrznego. W oparciu o część warsztatową zdobędą umiejętności praktycznego planowania i prowadzenia auditu w ramach którego nauczą się: opracowywać listy pytań auditowych, identyfikować zgodności i niezgodności podczas prowadzonej symulacji auditu w oparciu o case study, prawidłowego kwalifikowania dowodów z auditu w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001: 2015, skutecznego przedstawiania wniosków z auditu. Dodatkowo uczestnicy szkolenia będą potrafili stosować odpowiednie metody komunikacji werbalnej i niewerbalnej (umiejętność zadawania pytań auditowych, czytanie „mowy ciała”, wpływanie na postawy auditowanych). Ostatecznym efektem kursu jest uzyskanie umiejętności kompleksowej oceny skuteczności i efektywności systemu zarządzania jakością w kontekście zgodności z wymaganiami normy ISO 9001: 2015 i prawidłowe wskazanie obszarów do doskonalenia organizacji.
Program kursu:
1. Siedem zasad zarządzania jakością – budowanie świadomości w kontekście organizacyjnym.
2. Orientacja na klienta – informacja zwrotna od klienta, a kierunek rozwoju firmy.
3. Przywództwo – rola najwyższego kierownictwa w kontekście rozwoju systemu zarządzania jakością.
4. Zaangażowanie ludzi – zaangażowanie pracowników jako pochodna zaangażowania najwyższego kierownictwa.
5. Podejście procesowe – eliminujące bariery pomiędzy poszczególnymi funkcjami organizacji.
6. Doskonalenie – system doskonalenia organizacji ukierunkowany na identyfikację punktów krytycznych z wykorzystaniem oceny ryzyka.
7. Podejmowanie decyzji na podstawie dowodów – ukierunkowane na zwiększanie efektywności i skuteczności działań doskonalących.
8. Zarządzanie relacjami – efektywna kooperacja ze stronami zainteresowanymi.
9. Rozdział 4 normy ISO 9001: 2015 – Kontekst organizacji (analiza SWOT, identyfikacja stron zainteresowanych, podejście procesowe).
10. Rozdział 5 normy ISO 9001: 2015 – Przywództwo (orientacja na klienta, polityka jakości, nadawanie uprawnień i odpowiedzialności).
11. Rozdział 6 normy ISO 9001: 2015 – Planowanie (określanie celów jakości, ocena ryzyka, planowanie działań, zarządzanie zmianami).
12. Rozdział 7 normy ISO 9001: 2015 – Wsparcie (zarządzanie kompetencjami, zarządzanie wiedzą, budowanie świadomości organizacyjnej, zarządzanie infrastrukturą, zarządzanie udokumentowanymi informacjami).
13. Rozdział 8 normy ISO 9001: 2015 – Działania operacyjne (planowanie działań, określanie wymagań klientów/wyrobów, projektowanie i rozwój, nadzór nad dostawcami zewnętrznymi, produkcja i dostarczanie usługi).
14. Rozdział 9 normy ISO 9001: 2015 – Ocena efektów działania (monitorowanie i pomiar procesów, audit wewnętrzny, przegląd zarządzania).
15. Rozdział 10 normy ISO 9001: 2015 – Doskonalenie (postepowanie z niezgodnościami, działania korygujące, doskonalenie).
16. Zasady auditowania systemów zarządzania (rzetelność, uczciwe przedstawianie wyników, należyta staranność zawodowa, poufność, niezależność, podejście oparte na dowodach).
17. Cel, zakres, kryteria auditu wewnętrznego i zewnętrznego – określanie zakresu i kryteriów auditu.
18. Programowanie procesu auditu wewnętrznego i zewnętrznego – spojrzenie systemowe.
19. Przygotowanie auditu wewnętrznego i zewnętrznego – opracowanie planów auditów i list kontrolnych.
20. Prowadzenie auditu wewnętrznego i zewnętrznego – zapisywanie dowodów z auditu, kwalifikowanie niezgodności, komunikacja w trakcie działań auditowych.
21. Dokumentowanie i komunikowanie wyników auditu wewnętrznego i zewnętrznego – działania poauditowe.
22. Postawy auditowanych / Postawy auditorów – budowanie relacji.
23. Komunikacja niewerbalna – mowa ciała.
Materiały dydaktyczne i badanie FRIS:
Uczestnicy kursu otrzymują materiały dydaktyczne w postaci skryptów oraz przykładową dokumentację wykorzystywaną w trakcie auditu (plan i program auditu, listy kontrolne, raport z auditu, karty niezgodności oraz inne przydatne dokumenty). Dodatkowo każdy uczestnik będzie miał zapewniony udział w badaniu, a następnie omówieniu wyników badania FRIS, które ma na celu przekazanie informacji jakie umiejętności badanej osoby są najbardziej naturalne w kontekście jej stylu myślenia i jak te predyspozycje najskuteczniej wykorzystać w codziennym działaniu.
Metody ewaluacji kursu i dokumenty potwierdzające kompetencje:
Uczestnicy kursu po zdaniu egzaminu końcowego prowadzonego w formie testu wielokrotnego wyboru otrzymają certyfikat wystawiony przez DEKRA Polska potwierdzający kompetencje Auditora wiodącego systemu zarządzania jakością ISO 9001: 2015 oraz zaświadczenie potwierdzające ukończenie kursu wystawione przez Krakowską Akademię im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Liczba godzin: 40 (2 zjazdy: piątek popołudniu, sobota i niedziela)
Cena: 3 600 zł (3 100 zł dla studentów/słuchaczy KA)
Trener prowadzący kurs
Marcin Bugała
Absolwent Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie na kierunku Systemowe Zarządzanie Jakością oraz studiów podyplomowych w Krakowskiej Szkole Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na kierunku Controlling i finanse przedsiębiorstw.
Ukończył kurs Auditorów Wiodących Systemu Zarządzania Jakością w DEKRA Certification, kurs Certified Internal Auditor (CIA) w Ernst & Young, kurs Six Sigma Black Belt posiadający licencję The Council for Six Sigma Certification (CSSC) w Akademii Białego Kruka, Szkołę Coachów „The Art & Science of Coaching” na Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego uzyskując tytuł Erickson Solution-Focused Coach Diploma (ESFCD) oraz kurs e-MBA w koordynowanej opiece zdrowotnej.
Certyfikowany Auditor wiodący systemów zarządzania jakością wg normy ISO 9001: 2015, Auditor wiodący standardu usług szkoleniowo-rozwojowych 2.0 Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, Audytor wewnętrzny systemu zarządzania ciągłością działania wg normy ISO 22301: 2012 oraz Asesor międzynarodowej nagrody jakości DEKRA Award. Przeprowadził ponad 200 audytów zewnętrznych (certyfikujących i nadzoru) oraz kilkaset audytów wewnętrznych.
Trener DEKRA Polska. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla Pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością, Audytorów wiodących i wewnętrznych systemów zarządzania jakością, Menadżerów ds. ryzyka oraz kadry zarządzającej z zakresu projektowania i wdrażania efektywnych strategii przedsiębiorstw. Prowadził wykłady i warsztaty na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (Katedra Zarządzania Kapitałem Ludzkim) na studiach podyplomowych Zarządzanie Kapitałem Ludzkim oraz w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie (Wydział Zarządzania i Informatyki) na studiach podyplomowych Quality Exellence – Audytor Wiodący ISO 9001. Posiada ponad 3 200 godzin doświadczenia w zakresie prowadzonych szkoleń i warsztatów dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw oraz wielu polskich uczelni.
Doświadczenie zawodowe zdobywał pełniąc przez wiele lat funkcje Pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością, Menadżera ds. ryzyka, Zarządzającego Audytem Wewnętrznym i Audytora wewnętrznego systemów zarządzania jakością m.in. w: Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Grupie Scanmed S.A, Polskiej Grupie Medycznej, Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego SP ZOZ w Krakowie. Ponadto pracując dla firm doradczych prowadził projekty wdrożeniowe i doskonalące systemy zarządzania jakością, systemy zarządzania ryzykiem, integracje systemów zarządzania w grupach kapitałowych oraz audyty wewnętrzne systemów zarządzania jakością. W ramach pracy doradczej odwiedził ponad 100 firm produkcyjnych oraz usługowych i przeprowadził ponad 8 500 godzin konsultacji. Dodatkowo prowadzi executive coaching dla kadry zarządzającej, równocześnie będąc Certyfikowanym Trenerem FRIS współpracuje z zespołami projektowymi w kierunku zwiększania ich efektywności w osiąganiu postawionych celów. Aktualnie pracuje jako Pełnomocnika Komendanta ds. zarządzania jakością w 5 Wojskowym Szpitalu Klinicznym z Polikliniką SP ZOZ w Krakowie oraz prowadzi własną firmę IMPACTIS specjalizującą się w budowaniu i wdrażaniu efektywnych systemów zarządzania opartych na transparentnych zasadach funkcjonowania i pozytywnej kulturze organizacyjnej.
Pełni funkcje Przewodniczącego Komitetu Technicznego Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nr 324 ds. Zarządzania w Organizacjach Ochrony Zdrowia oraz jest członkiem Rady Sektorowej Sektora Zagadnień Podstawowych i Systemów Zarządzania w Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Ponadto jest członkiem Instytutu Audytorów Wewnętrznych IIA Polska.
- Wykłady 0
- Quizy 0
- Liczba godzin 40
- Studenci 0
- Oceny Tak